Wednesday, September 5, 2012

RIAK & TAKBUR

Saya sgt benci perasaan saya ni..walaupun saya cuba tetapi die tetap ada..kenapa
susah sgt nk hindar dri ada perasaan ni? sedangkan saya tahu ianya berdosa..
ada cara untuk hilangkannya...

Cara paling berkesan pada saya:

1. Jangan biar hati sunyi atau dengan kata lain senantiasa berzikir
2. Ingat DIA, bila riak datang guna soalan ni dalam hati, "DIA sukakah kalau aku riak?"
3. "Apa aku dapat kalau riak?"
4. "Habislah amalan aku, burn tanpa dapat apa-apa hanya sebab aku biar riak sekelumit kat hati"
5. "Nabi mesti kecewa dengan aku, kalau masukkan riak kat hati. Boleh ke beliau cam aku ni umat beliau nanti?"
6. Ilmu yang tak diamal. Kita tahu riak, tapi still layan perasaan tu.
7. Apa-apa pujian yang datang dari insan-insan, ucapkanlah alhamdulilLAH di dalam hati dan jika perlu dibibir sendiri
8. Muhasabah diri sekerap yang mungkin, dari situ kita punya kekuatan untuk lawan riak
9. Dekati diri dengan Quran dan sunnah rasul
10. Tanamkan dalam hati, "aku akan menang dengan syaitan dan pembantu2nya"

Sehebat manapun kita, 0.000001 peratus je mungkin milik kita kerana segala apa yang kita ada adalah milik DIA dan kita kekal sebagai peminjam sahaja.


No comments:

Post a Comment